
Bagi perjanjian penstrukturan semula tol yang dirancang Gamuda Berhad, yang menggabungkan empat firma konsesi lebuh raya, kerajaan tidak perlu mengeluarkan sebarang perbelanjaan atau jaminan kewangan, dan juga tidak perlu menanggung kos penyelenggaraan dan operasi.
Menurut Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof (SPRINT), ia juga berikutan tiada kenaikan caj tol pada masa hadapan bagi empat konsesi, iaitu:
- Lebuhraya Shah Alam (KESAS)
- Sistem Pengurusan Air Banjir dan Terowong (SMART)
- Lebuhraya Skim Penyuraian Trafik Kuala Lumpur Barat
- Lebuhraya Damasara-Puchong (LDP)
Beliau mendakwa bayaran tol bagi empat lebuh raya itu tidak meningkat hasil kerjasama enam tahun antara Kementerian Kerja Raya (KKR), Kementerian Kewangan (MoF), dan Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS) Jabatan Perdana Menteri.
“Bagi merealisasikan cadangan penstrukturan semula itu, kos pengambilalihan empat syarikat berkenaan adalah RM5.48 bilion, iaitu RM720 juta lebih rendah berbanding tawaran pengambilalihan dikemukakan MoF kepada pihak syarikat yang terbabit pada 2019, iaitu sebanyak RM6.2 bilion,” katanya dalam kenyataan, hari ini.
Isnin lalu, Fadillah menyatakan bahawa sebuah firma swasta, Amanat Lebuhraya Rakyat Berhad (ALR), akan mengambil alih konsesi KESAS, SMART, SPRINT, dan LDP, yang kesemuanya merupakan pemegang saham bukan berasaskan keuntungan dan diketuai oleh Tan Sri Azlan Mohd Zainol.
Tiada lagi pemegang saham dalam sebarang bentuk, seperti dividen, hasil daripada penyusunan semula.
Mengulas lanjut, Menteri Kerja Raya berkata, berbeza dengan tawaran yang dikemukakan oleh MoF pada 2019, kerajaan perlu memberikan jaminan bagi RM6.2 bilion untuk membiayai cadangan pengambilalihan keempat-empat syarikat konsesi berkenaan.
Beliau menegaskan, jaminan itu akan mendedahkan kerajaan kepada risiko kewangan di mana hasil kutipan daripada rakyat juga yang akan digunakan untuk menanggung risiko berkenaan, selain isu berkaitan diskaun atau bayaran pampasan.
“Kerajaan tidak wajar menggunakan peruntukan yang sepatutnya digunakan untuk memberi kemudahan kepada rakyat, sebagai pampasan. Sama ada diskaun 18 peratus atau 30 peratus atau apa-apa peratusan yang dicadangkan, kesemuanya melibatkan bayaran pampasan dan bukannya secara percuma.
“Rancangan kerajaan hari ini juga berbeza dengan pelan Pakatan Harapan di mana tol atau caj kesesakan akan terus dikutip selepas konsesi tol dikutip seperti dalam kenyataan menteri kewangan kerajaan PH bertarikh 26 Jun 2019.
“Adalah lebih wajar, kerajaan seperti cadangan terkini ini memastikan tiada kenaikan kadar tol yang tidak memerlukan sebarang pampasan tunai dibayar. Perlu juga diambil perhatian bahawa kesemua perjanjian adalah janji kerajaan bersama pihak swasta yang sentiasa dipantau dengan rapat oleh pihak pelabur,” katanya.
Fadillah berkata, kerajaan tidak boleh sewenang-wenangnya mengeluarkan janji kosong atau melaksanakan sesuatu yang akan menjejaskan keyakinan pelabur.
“Oleh yang demikian, setelah mengambil kira kesemua faktor-faktor ini, kerajaan telah bersetuju dengan cadangan terbaru ini di mana tiada lagi pemegang saham. Ia dilaksanakan secara sukarela oleh pemegang saham sedia ada.
“Tiada elemen ‘nationalization’ seperti cadangan sebelum ini dan kadar tol akan kekal seperti sedia ada. Oleh kerana tiada pemegang saham, tiada elemen komersial seperti bayaran dividen yang akan meningkatkan kos. Tempoh konsesi dari sekarang hanya untuk menanggung kos kewangan, operasi dan penyelenggaraan,” katanya.
Ikuti perkembangan terkini dan info-info menarik dengan melayari portal https://mysmedia.my/